Orasul Busteni Dezbateri

Transbaiul

Posted by adminobd on 7 March 2012

Descriere proiect

Soseaua Transbaiului ar urma sa traverseze Muntii Baiului, facand legatura intre localitatile Busteni, Azuga si Valea Doftanei. Soseaua este formata din trei segmente, care urca dinspre Busteni, Azuga, respectiv Valea Doftanei, catre creasta sudica a Muntilor Baiului, punctul de jonctiune fiind undeva in apropiere de varful Cazacu. Lungimea totala este de aproximativ 45 de kilometri, dintre care 38 de kilometri vor fi asfaltati in cadrul acestui proiect, iar restul, corespunzand portiunii dintre Busteni si golul alpin al Muntelui Zamora, ar urma sa fie asfaltati in cadrul unui alt proiect. Portiunea de sosea aflata pe raza administrativa a Orasului Busteni incepe de la iesirea in golul alpin al Muntelui Zamora si se termina in creasta principala, in apropiere de varful Baiutul. Costul total al proiectului “Transbaiul” este estimat la 30 de milioane de euro.

Trans Baiului - harta

Harta soselei Transbaiului.

 

Motivatii oficiale pentru proiectul “Transbaiul”

  • Promovarea turismului montan la nivelul judetului Prahova.
  • Dezvoltarea unei statiuni montane multifunctionale, cu partii de schi, pe o suprafata de 71 de hectare.

Reactii pe bloguri

1. Transbaiului, sosea in Muntii Baiului (mamsaturat.wordpress.com)
2. Transbaiul, necesar? (zvoner.ro)
3. Proiectul soselei montane Transbai (nicolaecristianbadescu.blogspot.com)

Advertisements

11 Responses to “Transbaiul”

  1. mamsaturat said

    Despre soseaua Transbaiului am scris si pe blogul personal un articol intreg, dar o sa explic si aici de ce acest proiect nu prea are sens, pornind de la potentialele beneficii vizate de initiatorii proiectului:

    1. Pe timp de vara: pentru ca turistii sa poata admira peisajele din Muntii Baiului.
    2. Pe timp de iarna: pentru a crea infrastructura necesara unei viitoare statiuni de schi.

    1. Admirarea peisajelor pe timp de vara.

    Cine vrea sa admire peisajele din Muntii Baiului, o poate face si acum, fara sosea. In creasta principala se poate ajunge cu masina, cu ATV-ul, cu motocicleta, cu bicicleta, pe jos sau cu telegondola din Azuga. Telegondola nu ajunge chiar pina in creasta, dar urca pina intr-unul dintre cele mai frumoase puncte panoramice din zona turistica Valea Prahovei. Deci, daca turistii vor sa admire peisaje, o pot face. Nu e nevoie sa construim o sosea de 30 de milioane de euro, ci doar de un pic de promovare a modalitatilor de acces catre Muntii Baiului.

    Am vazut ca se fac paralele intre soseaua Transbaiului si alte sosele de prin munti, cum ar fi Transfagarasanul, Transalpina sau soselele din Alpi. Aceste comparatii sint, insa, nepotrivite, din urmatorul motiv: accesibilitatea. Pentru a ajunge in Muntii Baiului nu ai nevoie de sosea. In schimb, puncte precum Bilea Lac sau trecatorile inalte din Alpi ar fi fost, in lipsa soselelor, inaccesibile publicului larg. Nu este cazul cu Muntii Baiului, dupa cum am scris si mai sus.

    2. Statiune de schi

    Se spune ca dezvoltarea infrastructurii va facilita dezvoltarea unei noi statiuni de schi. Presupunind ca statiunea se va face in Valea Doftanei, pentru a ajunge la pirtiile de schi e nevoie de sosea doar pina in Valea Doftanei (dinspre Ploiesti), nu si de o sosea care sa treaca peste Muntii Baiului. Daca statiunea va fi, sa zicem, undeva pe Valea Prislop, pe Muntele lui Petru, atunci e nevoie doar de o sosea pe Valea Prislop, fara a mai fi nevoie sa se treaca peste munte, pina in Valea Prahovei. Iar daca statiunea va fi amplasata undeva mai sus, in golul alpin, atunci va fi izolata pe timpul iernii, pentru ca drumul va fi, mai mult ca sigur, impracticabil. In concluzie:

    1) Daca faci statiune la poalele muntelui, atunci NU ai nevoie de sosea PESTE munte, ci de sosea PINA LA POALELE muntelui.
    2) Daca faci statiune in virful muntelui, atunci nu o sa poti ajunge la ea pe timp de iarna.

    Argumentele impotriva construirii soselei Transbaiului ar fi urmatoarele:

    1. Odata cu construirea soselei, o parte din farmecul zonei se va pierde definitiv. Farmecul Muntilor Baiului este dat tocmai de frumusetea naturala, neatinsa pina acum, in cea mai mare parte, de buldozere si betoniere.

    2. Costuri mari (30 de milioane de euro, dar aceasta cifra ar putea creste) in raport cu niste beneficii practic inexistente: acces catre o zona deja accesibila + sosea impracticabila pe timp de iarna si infrastructura care nu este necesara pentru dezvoltarea unei eventuale statiuni de schi (se poate face statiune si fara sosea peste Muntii Baiului).

    3. Drumul va avea un impact negativ asupra mediului (poluare, gunoaie, zgomot etc.).

  2. mamsaturat said

    Printre beneficiile soselei Transbaiului s-ar numara, conform autoritatilor locale, si “asigurarea unui acces facil catre pirtiile de schi”. Scos din context, suna frumos si util – toti turistii isi doresc sa ajunga mai usor la pirtiile de schi – dar, privita in context, aceasta justificare nu prea mai are sens. “Acces catre pirtiile de schi” se refera la cazul in care un turist se afla in punctul X si vrea sa ajunga la niste pirtii de schi, aflate in punctul Y (unde X si Y pot fi Busteni, Azuga sau Valea Doftanei). “Asigurarea unui acces facil” ar insemna ca, dupa ce s-ar construi soseaua Transbaiului, din punctul X s-ar ajunge in punctul Y mai usor decit in prezent. Sa luam, pe rind, toate cazurile (relevante):

    1) Turistul este in Valea Doftanei si vrea sa mearga la schi in Valea Doftanei. Este clar ca, in acest caz, nu are nevoie de sosea peste Muntii Baiului.

    2) Turistul este in Busteni si vrea sa mearga la schi in Azuga. Varianta din prezent: 5 kilometri din Busteni pina la baza pirtiilor din Azuga, pe drumuri deszapezite (DN1 si strazi din Azuga). Varianta “acces facil”: 25 de kilometri pe un drum de munte, care urca pina la 1800 m, in conditii de iarna.

    3) Turistul este in Azuga si vrea sa mearga la schi in Busteni. Acest caz este similar cu cazul 2: se ofera o sosea de 25 de kilometri ca alternativa la un drum de 5 kilometri, aflat in stare mult mai buna.

    4) Turistul este in Azuga si vrea sa mearga la schi in Azuga, dar sa urce cu masina pina sus. Varianta din prezent: odata ajuns la baza telegondolei din Azuga, te sui in ea si te dai pe pirtie. Varianta “acces facil”: odata ajuns la baza telegondolei, mai urci 7-8 kilometri pe un drum de munte, in conditii de iarna, lasi masina sus, intr-o zona expusa, unde de multe ori e viscol puternic, dupa care te poti da pe pirtie; cind termini, trebuie sa urci inapoi, cu telegondola, ca sa iei masina de unde ai lasat-o si apoi sa cobori aceeasi 7-8 kilometri pe care i-ai urcat, pentru a ajunge la baza telegondolei.

    5) Turistul este in Valea Doftanei si vrea sa mearga la schi pe Valea Prahovei. Aici lucrurile nu mai sint chiar atit de clare: soseaua Transbaiului, desi mai dificil de parcurs in conditii de iarna, ar fi mai scurta decit varianta Secaria. Intrebarea care trebuie pusa este, insa, alta: daca un turist vrea sa schieze pe Valea Prahovei, atunci ce cauta in Valea Doftanei!? S-a ratacit? A vrut sa mearga in Valea Doftanei, dar, odata ajuns acolo, s-a razgindit si a ajuns la concluzia ca era mai bine sa mearga pe Valea Prahovei? Citor turisti li se poate intimpla sa se razgindeasca in acest fel? Alta situatie ar fi aceea in care un turist vrea sa mearga pe Valea Prahovei, dar se gindeste sa evite aglomeratia de pe DN1, luind-o pe DJ 102l si apoi pe Transbaiului. Dar, daca ne gindim putin, ora pe care o pierzi intre Sinana si Azuga pe DN1 din cauza aglomeratiei o pierzi si pe Transbaiului, din cauza dificultatii drumului (altitudine mare, serpentine, zone expuse, viteza mica, drum intretinut mai prost decit DN1, polei, viscol etc.). Deci ce iei pe mere, dai pe pere.

    6) Turistul este pe Valea Prahovei si vrea sa mearga la schi in Valea Doftanei. Oarecum similar cu cazul 5, dar mult mai improbabil. De ce ar vrea un turist, odata ajuns pe Valea Prahovei, sa mai piarda inca o ora pe soseaua Transbaiului, doar pentru a putea schia in Valea Doftanei, in conditiile in care are la dispozitie Sinaia, Busteni, Azuga, Predeal si chiar si Poiana Brasov? Nu ar avea niciun sens.

    De remarcat ca, in toate cele 6 cazuri de mai sus, am plecat de la premisa, destul de putin probabila, ca drumul Transbaiului va fi deschis pe perioada sezonului de schi. In general, drumurile rutiere de inaltime, cum sint Transfagarasanul sau Transalpina, sint inchise pe perioada iernii, de prin noiembrie pina prin mai-iunie. Asta inseamna ca perioada in care aceste drumuri sint inchise se suprapune fix cu sezonul de schi. Ori, daca Transbaiului va fi inchis pe perioada iernii, atunci nici macar de “acces” nu se mai poate vorbi, darmite de “acces facil”.

  3. mamsaturat said

    Alta justificare pentru proiectul “Transbaiul”, data de Mircea Rosca, de la CJ Prahova:

    “Beneficiile ar fi foarte importante, pentru ca ar face o legatura intre turismul destinat iubitorilor de sporturi de iarna si agroturismul Vaii Doftanei.” (luata din Adevarul)

    Din cite inteleg eu, “legatura” intre agroturismul de pe Valea Doftanei si sporturile de iarna de pe Valea Prahovei ar insemna ceva de genul urmator: turistul se cazeaza la o pensiune din Valea Doftanei, iar apoi, zi de zi, face 30 de km dus si 30 de km intors, peste munti, in conditii de iarna la 1700-1800 de metri, doar ca sa poata schia in Azuga sau Busteni…! Un pic cam stupid, nu-i asa? (ma refer la turistul care ar face asta)

  4. designextrem said

    Mai e o problema… Exista o oarecare “migrare” a ursilor dinspre Muntii Baiului spre Muntii Bucegi si invers. Asa cum ati spus si voi, si peisajul ar fi distrus, insa si aceste animalute vor avea de suferit. Chiar si acea autostrada de care tot vorbeau in trecut si care nici acum nu se stie daca o mai fac sau nu…sau pe unde…chiar si ea ar fi dat de furca populatiei de ursi. Nu trebuie sa uitam faptul ca ei sunt simple animale, iar adevaratii vinovati in distrugerea ecosistemului suntem doar noi. Ideea de partii noi nu cred ca rezolva situatia locuitorilor. Nu toti Bustenarii traiesc din turism, nu toti au magazine, nu toti pot lucra in serviciile turistice. Sincer am impresia ca tot ce se face se face doar pentru cei cu bani…pentru turisti. La locuitori nu se mai gandeste nimeni. Si inca ceva. Busteni-ul se dezvolta haotic. Trebuia lasat sa ramana un oras micut…dar functional. Soseaua asta nu-si are rostul….si nici cea spre Rasnov. Sunt doar niste spalari de bani inutile. Poate ca ar fi mai bine ca cu acesti bani sa se faca altceva mai util, dar util pentru locuitori….si sa se tina cont de populatia de ursi din zona. Vrem nu vrem, ne plac sau nu…ei…au fost acolo innaintea noastra. Trebuie sa-i respectam.

  5. Au inceput lucrarile pentru Transbaiul. Excavatoarele si buldozerele indreptau azi o portiune de teren instabil. Lucrarile sunt vizibile de la tunel. Nu prea inteleg cum le-a trecut prin cap sa lucreze intr-o zona instabila… si cum garanteaza ei sustinerea dealului? La iesire din Busteni spre Azuga, daca priviti in partea dreapta veti observa un intreg deal prabusit. Acolo ei fac sosea…pe un teren instabil. Sunt tari in decizii…

  6. adminobd said

    Daca e peste drum de tunel, pe acolo unde s-a surpat malul, inseamna ca nu e Transbaiul, ci drumul forestier Valea Fetei. Transbaiul ar veni mai inspre Poiana Tapului, pe drumul forestier care urca spre stinele din Zamora. Drumul spre Valea Fetei probabil vor sa-l repare pentru altceva, poate vreo exploatare forestiera, ca sa poata trece cu camioanele cu lemne pe acolo. Pe termen lung e in plan si asfaltarea drumului de pe Valea Fetei, in cadrul proiectului acela mai larg, cu Zamora Estate si cu unirea domeniilor schiabile, insa, intr-adevar, acolo ar fi foarte greu de construit o sosea cu doua benzi, tocmai din cauza ca terenul este instabil. Chiar daca il indreapta, in citiva ani se va surpa din nou.

    O chestie interesanta legata de Transbaiul e faptul ca, initial, proiectul a fost gindit, in colaborare, de 3 primari PDL – Mosor (parca asa il cheama) de la Valea Doftanei, Savin de la Busteni si Pucaru de la Azuga. Problema (lor) ar fi ca Purcaru a pierdut la Azuga si nu impotriva oricui, ci impotriva candidatului de la un partid ecologist (nu stiu exact daca PV sau PER). Iar ecologistii, cel putin in teorie, ar trebui sa fie impotriva unor astfel de sosele peste munti. Deci… s-ar putea sa pice tot proiectul.

  7. designextrem said

    Merci admin pentru lamurire. Stiam ca e Valea Fetei acolo…dar credeam ca pe acolo trece drumul 🙂
    In fine…sunt curios de ceea ce fac ei acolo si chiar ma si mir ca nu au cazut inca acele utilaje cu tot cu deal.
    Sper sa pice proiectul cu Transbaiul.

  8. Primaria din Azuga a fost castigata de Partidul Verde. Ma indoiesc insa ca Partidul Verde Busteni este acelasi lucru cu Partidul Verde Azuga. Nu vreau sa se interpreteze dar nu cred ca vor fi impotriva Transbaiului 😉

  9. Ceea ce nu se știe sau nu se vorbește în legătură cu acest proiect, este interesul de familie ce se ascunde în spatele acestei „jonglării” al clanului mafiot Savin… Cum bine se știe mare parte din zona la care face referire proiectul, aparține domeniului Castelului Cantacuzino al cărui proprietar este ginerele și fiica (Mădălina și Andrei David Giugasvili), mafiotului Savin.
    Tot în acea zonă urma ca mafiotul Savin să construiască cu fonduri mixte, o pârtie de schi cu baza de sosire în apropierea Castelului Cantacuzino, însă sau deșteptat europenii, ba mai mult zilele astea vor fi efectuate controale la sânge de către Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale, Departamentului pentru Lupta Anti-fraudă și Comisia Europeană – Oficiului de Luptă Anti-fraudă de la care am primit semnale pozitive legat de certitudinea și transparența controalelor ce vor fi efectuate.

  10. adminobd said

    http://www.ziarulprahova.ro/stiri/administratia-locala/116302/transbaiul-%E2%80%93-incremenit-momentan-la-stadiul-de-proiect

    Din textul articolului:

    “Realizarea unui drum de legatura intre Valea Doftanei […] si Azuga si Busteni […], denumit “Transbaiul”, […] pare sa aiba sanse minime de a fi pus in practica” 🙂

    “edilul din Azuga este mult mai optimist […]: Voi continua acest proiect, desi pana acum nu s-a realizat nimic concret. Sper ca, in patru ani, pana la finalul mandatului meu, Transbaiul sa fie construit […] ne-a declarat primarul orasului Azuga, Constantin Samson.” – deci Buceginatura2000 a avut dreptate aici 😉

    “Emanoil Savin […] s-a declarat mai putin optimist in aceeasi privinta: Cred ca acest proiect va stagna. Deoarece continuarea finantarilor prin [PNDI] – care ar fi fost o varianta de obtinere a fondurilor – se pare ca va fi oprita, sansele pe care le va avea acest proiect pe termen scurt sunt foarte putine. Pe de alta parte, in asocierea dintre Valea Doftanei, Busteni si Azuga ar dori sa intre si comuna Secaria, iar Transbaiul ar fi o mare sansa ca turistii sau proprietarii de case de vacanta din zona Valea Doftanei sau Secaria sa aiba acces direct pe acest drum catre partiile de pe Valea Prahovei. Este o sansa de a dezvolta unitar turismul in zona montana a Prahovei. Insa un alt proiect pentru Busteni care pica daca nu va mai veni finantarea prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii este cel al drumului de legatura dintre Gura Diham si Rasnov.” – Deci e posibil sa faca si o portiune de sosea spre Secaria, asta insemnind, probabil, asfaltarea drumului de creasta din Muntii Baiului. Asta cu “acces direct” catre pirtiile de pe Valea Prahovei e o aiureala. Daca vrei la schi pe Valea Prahovei, ce cauti pe Valea Doftanei? Iar accesul “direct” este, de fapt, un drum de altitudine, in conditii de iarna (sa vedem cine sta sa deszapezeasca), de vreo 30 si ceva de kilometri. Deci demagogie, ca de obicei.

    “autoritatile din Busteni au facut un prim pas pentru proiectul de construire a Transbaiului. In cadrul ultimei sedinte a Consiliului Local Busteni, s-a aprobat achizitionarea unei suprafete de circa 3,3 hectare de teren extravilan, care sa fie folosita, la un moment dat, la executia drumului respectiv” – ce nu inteleg: de ce s-au grabit sa achizitioneze ACUM cele 3 hectare, daca “pe termen scurt” sint sanse putine ca proiectul sa fie realizat? Doar ca sa poata taia padurea cit mai rapid, in asteptarea unor fonduri care, probabil, nu vor veni niciodata? Ca, practic, daca ei se apuca sa taie acum, in ideea ca se va face, cindva, Transbaiul, totul se rezuma la… faptul ca Zamora Estate va incasa banii pe taierea unei paduri, pe care, altfel, nu ar fi putut sa o taie. Adica o inginerie prin care Zamora Estate ar fenta legea, cu complicitatea consiliului local din Busteni!

  11. Măgărie și jaf la drumul mare… Rămăsese ne distrus împrejurimile orașului.., acum cu noua alianță familiară cel puțin o parte din pădurile de pe Baiului vor fi defrișate în scop meschin pentru a umple buzunarele (deja doldora) a lui Savin și apropiaților acestuia.
    Să nu creadă nimeni ca Savin mișcă un pai fără să se gândească la profitul lui și a apropiaților acestuia.

Adauga un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: